Samodzielny druk i sprzedaż książki Twojego autorstwa
Od jak dawna piszesz? Od kiedy nosisz się z zamiarem opublikowania swoich tekstów? Czy chcesz w końcu wyjść do ludzi i pozyskiwać czytelników oraz – być może – zacząć zarabiać na swojej pasji do opowiadania lub wiedzy?
Zapewne odpowiesz, że tak – w końcu z jakiegoś względu zapoznajesz się z naszym tekstem.
Być może jesteś już po wstępnym kontakcie z potencjalnym wydawcą, który mógł Ci odpisać pozytywnie, odpisać odmownie lub w ogóle nie odpisać co pewnie wpłynęło na Ciebie… no cóż, niezbyt pozytywnie.
Prawda jest jednak taka, że na pewno wierzysz w swoją książkę. I bardzo dobrze! Tym bardziej że tak naprawdę możesz wydać ją we własnym zakresie bez ingerencji ze strony wydawnictwa. Tym bardziej że zarobić na tym znacznie lepiej niż w wypadku współpracy z pośrednikiem.
Samodzielny druk książek (self-publishing) zyskuje sporą popularność. Jest w tym spora zasługa autorów, którzy decydując się, na tego typu działania pokazali, że jest to zwyczajnie opłacalne. Czemu? Bo pomijasz wszelkie marże wydawnicze oraz to Ty decydujesz właściwie w 100% o finalnej cenie i kształcie książki.
Cyfrowy druk książek nie jest oczywiście rozwiązaniem dla każdego. Kiedy śmiało, można Ci go polecić?
– jeżeli chcesz mieć jak największy wpływ na finalny kształt książki oraz cenę jej sprzedaży,
– jeżeli posiadasz lub możesz zgromadzić kapitał umożliwiający Ci samodzielny druk książki,
– jeśli chcesz zarobić i nie boisz się ryzyka (którym self-publishing obarczony jest w większym stopniu niż współpraca wydawnicza).
Jeżeli chcesz zminimalizować ryzyko (oraz zarobki) to w miarę możliwości zdecyduj się na współpracę wydawniczą.
Decydując się na self-publishing, czyli druk książki własnym nakładem przyjmujemy na siebie sporą odpowiedzialność – na nasze barki spada właściwie wszystko to, co w innym wypadku rozbite byłoby na organizację wydawniczą.
Z drugiej jednak strony, jeśli ograniczysz pośredników, uda Ci się ograniczyć część kosztów, które stanowią marżę wydawnictwa wynoszącą często ok. 1/3 od ceny sprzedaży gotowej książki.
Zastanawiasz się, co wchodzi w jej skład?
Skład książki, korekta językowa oraz merytoryczna, projekt okładki, (zwykle) marketing, dystrybucja oraz wszelkiego typu opłaty manipulacyjne.
Jeśli chcesz wydać książkę samodzielnie, to za większość z tych rzeczy zapłacisz tylko raz i nie poniesiesz dodatkowych kosztów przy sprzedaży każdej, odrębnej książki.
Dzięki temu faktycznie jesteś w stanie zarabiać. Po opracowaniu książki i przygotowaniu okładki płacisz tylko i wyłącznie za dodruk egzemplarzy, który zwykle (w zależności od nakładu orazwybranych parametrów – o nich napiszę Ci w dalszej części artykułu) zamyka się w kwocie 4-10 zł od egzemplarza.
Dlatego self-publishing premiuje autorów, którzy dobrze przygotują się do procesu budowania marki osobistej.
Chcąc wydrukować oraz sprzedawać książki podpisane Twoim nazwiskiem musisz mieć przede wszystkim gotowy tekst, który jest przeskładany (lub nie – zawsze możesz to zlecić).
Co więcej, decydując się na samodzielny druk, musisz dysponować określonym budżetem, który pozwoli Ci na dogranie kontraktu.
Istotna będzie również Twoja wizja fizycznej książki – to, czy wydrukowana zostanie w oprawie twardej, czy miękkiej, na jakim papierze oraz np. formacie. Jeśli nie masz konkretnego pomysłu, a Twoim głównym celem jest np. ograniczenie kosztów druku dobrze porozmawiać z przedstawicielem drukarni, który zaproponuje sensowne rozwiązanie. Ponadto w ofercie drukarni posiadamy druk książek od 1 sztuki.
Zastanawiasz się nad tym, w jaki sposób racjonalnie (i maksymalnie skutecznie) podejść do samodzielnego wydania i sprzedaży własnej książki? Najważniejsze jest odpowiednie rozmieszczenie dostępnych elementów układanki w czasie. Potraktuj wydanie książki w sposób projektowy, ustal terminy oraz buduj społeczność swoich odbiorców.
W teorii brzmi to bardzo łatwo. Jak podejść do tego jednak od strony praktycznej? Przede wszystkim – zacznij na długo przed wydaniem samej książki.
1. Zbuduj swoją społeczność
Nie sztuką jest wydać książkę, sztuką jest ją sprzedać. Startując z poziomu debiutanta bez odpowiedniego zaplecza wydawniczo-medialnego bardzo trudno przebić się do czytelników. Dlatego najbardziej rozłożonym w czasie procesem jest ich pozyskiwanie, aktywizacja oraz rozbudowa grupy.
* społeczność warto budować za pośrednictwem mediów społecznościowych
W pierwszej kolejności skup się na przygotowaniu fanpage lub profilu na IG, które są popularne i na których prawdopodobnie znajdują się potencjalni odbiorcy Twoich treści.
Działaj systematycznie. Dodawaj na portalach infografiki, cytaty, zarys fabuły. Z czasem, do działań organicznych zacznij dokup reklamę na FB i IG, która jest stosunkowo tania, a która pozwoli Ci dotrzeć do zainteresowanych treścią odbiorców.
* dawaj, nie oczekując w zamian – dziel się swoją wiedzą, doświadczeniem i cytatami. To pomoże Ci zbudować odporną społeczność. Edukuj ją, wzbudzaj zainteresowanie i spraw, by po czasie większość osób bez wahania chciała kupić Twoją książkę.
2. Postaw stronę WWW
Strona WWW w wypadku druku książki jest szczególnie istotna zwłaszcza wtedy, gdy chcesz wydać ją własnym nakładem. Dzięki niej możesz prowadzić sprzedaż przez sieć ograniczając bardzo wysokie marże pośredników księgarń oraz uniezależnić się m.in. od spadających zasięgów.
Strona WWW pozwoli Ci realizować oraz skalować sprzedaż zwłaszcza wtedy, gdy wykorzystasz ją wraz z innymi kanałami dotarcia do odbiorcy. Strona jest medium niezależnym, w 100% Twoim, co w wypadku budowy silnej marki pisarskiej jest bardzo pomocne.
3. Ustawicznie buduj wiarygodność
Silne nazwisko możesz wyrobić z czasem. Stawiaj na wiarygodność, daj odbiorcom od siebie coś, co sprawi, że będą chcieli więcej. Dziel się z nimi wysokiej klasy treściami, których nie znajdą nigdzie indziej. Jeśli planujesz wydać, powieść – wrzucaj tam jej ciekawsze, intrygujące fragmenty, które pozwolą docenić Twój warsztat jak i wzbudzić zainteresowanie odbiorców.
4. Napisz książkę…
5. Zleć skład książki
Skład jest opcją, za którą płacisz raz, dlatego warto, by był zrobiony dobrze. Skład jest trudniejszy (oraz droższy) wtedy, kiedy w treści występują przypisy, skomplikowane grafiki (które, np., grafik musi przerysować) lub tabele. Odpowiedni skład pozwoli Ci uniknąć masy problemów z drukiem i zaoszczędzi nerwów. Uwierz, warto.
Ważne: na etapie składu oraz projektowania okładki musisz mieć już ustalony format książki oraz inne parametry!
6. Zleć projekt okładki
Dobry grafik pomoże Ci również zaprojektować okładkę, która pozwoli Twojej książce przyciągnąć uwagę oraz będzie spełniała również Twoje, autorskie oczekiwania.
7. Przeprowadź korektę po czasie lub zleć ją profesjonalistom
Po postawieniu ostatniej kropki czujesz dumę satysfakcję, że udało Ci się napisać książkę. Jest świetna, pełna znakomitych cytatów i górnolotnych myśli, z którymi powinien zapoznać się absolutnie każdy.
Pamiętaj o tym, że początkowy entuzjazm nie jest dobrym recenzentem. Pozwól książce (najlepiej jeszcze niewydrukowanej) przeleżeć jakiś czas na dysku. Niech poszczególne zdania zatrą Ci się w pamięci. Wróć do niej wtedy, kiedy czytając tekst, będziesz odnosić wrażenie, że napisał go ktoś inny. Tylko wtedy możesz rzeczywiście przeprowadzić korektę tych elementów, które jej wymagają.
8. Poproś o egzemplarz próbny
Zlecając większy nakład warto poprosić drukarnię o przygotowanie wydruku próbnego. Dzięki niemu skonfrontujesz swoje wyobrażenia dotyczące książki z rzeczywistością. Dodatkowo, zdecydowanie łatwiej będzie Ci wykonać korektę.
9. Wydrukuj swoją książkę
Wydruk książki jest finalnym etapem wszystkich poprzedzających go działań. W tym momencie pewnie dawno jesteś już po wycenie, jednak dla zachowania porządku napiszę Ci o tym, co wpływa na ostateczny kształt (tyczy się to samego druku książki).
– Format – książki drukuje się zwykle na większych arkuszach, które następnie się docina do wybranego formatu. Dlatego najlepiej korzystać ze znormalizowanych formatów (typu A5, A4). Stosunkowo bezpiecznym wyborem (w zależności od drukarni) będzie również format B5. Jeśli chcesz wykorzystać mniej standardowy format musisz zwykle liczyć się z dodatkowymi kosztami.
– Sposób oprawy i łączenia – w zależności od tego, czy decydujesz się na książkę w oprawie twardej lub miękkiej cena się zmieni. I zwykle będzie to zmiana wyraźna. Książki w oprawie twardej są bardziej ekskluzywne, ale i droższe w produkcji niż te w oprawie miękkiej.
– Papier – materiał, na którym zadrukowana będzie treść książki również ma znaczenie dla finalnej wyceny. W zależności od tego czy wybierzesz coś podstawowego (np. papier offsetowyo gramaturze 80/90 g/m2 lub ecobook) czy droższego (papiery powlekane, ozdobne) cena będzie się różnić.
– Kolorystyka – zadruk czarno-biały jest tańszy niż druk kolorowy. Dodatkowo, nawet jeśli tylko część stron będzie zadrukowana to może się okazać, że i potencjalne czarno-białe strony trzeba będzie drukować przez maszynę kolorową.
– Liczba stron.
ZADZWOŃ LUB NAPISZ
Tak jak wspomniałem, działania marketingowe i wizerunkowe najlepiej rozpocząć na długo przed drukiem. Potraktuj je jako inwestycję – im bardziej będziesz znana lub znany i im bardziej wejdziesz w rolę eksperta/pisarki, tym więcej książek uda Ci się sprzedać. By to osiągnąć musisz zebrać grupę osób, która będzie gotowa zapłacić za Twój produkt.
Pozyskiwanie czytelników nie jest jednak proste – cały proces musisz rozłożyć w czasie oraz korzystać z wielu różnych kanałów dotarcia (głównie internetowych, chociaż możesz też planować spotkania autorskie, eventy w bibliotekach etc).
Marketing książki będzie ściśle powiązany ze sprzedażą – im bardziej „przyłożysz się” do tej kwestii, tym więcej książek uda Ci się sprzedać. Jeśli chodzi o sam model sprzedaży, to w self-publishingu najlepiej robić to przez własną stronę WWW, do której można podpiąć opcję płatności. Dzięki temu samodzielnie możesz prowadzić marketing oraz aktywną sprzedaż chociażby przez planowanie reklam na FB oraz opcje związane z remarketingiem.